Le Tableau

The Picture
  • Obraz
  • Francja, Belgia, Szwajcaria
    2011
  • 76
    '
  • od 10 lat
  • reżyseria
    Jean-Francois Laguionie
  • nośnik
    35 mm

STRESZCZENIE

Jak to jest żyć w świecie farb i obrazów? Nie, nie w świecie artystów, galerii i muzeów, lecz w świecie obrazów: wewnątrz nich. Niektóre postacie zostały już namalowane i wypełnione kolorem, podczas gdy inne wciąż muszą otrzymać barwy lub zostać narysowane. Jest to równoległy świat, który rządzi się własnymi zasadami i niesie ze sobą konkretne zagrożenia. Przygody tego surrealistycznego świata zamków, borów i postaci, które różnią się pomiędzy sobą stopniem kreatywnej realizacji, stanowią w pierwszej kolejności o uroku „Obrazu”. Jest to jednak film, w którym widz może cieszyć się nie tylko fabułą, ale również plastycznością obrazów, nawiązujących do różnych stylów artystycznych.

REŻYSER

Porady metodyczne

Porady metodyczne

Oryginalność pomysłu tego niezwykłego filmu polega na tym, że malarz nie dokończył obrazu. W świecie stworzonym na płótnie dzieją się rzeczy typowe dla naszej rzeczywistości. Ci, co mają władzę, nie chcą się nią dzielić; „nie wstydźcie się, że jesteście lepsi!”. Trwa walka między Dokończonymi (postacie, które malarz skończył) a Niedokończonymi i Naszkicowanymi. W zamku Wielkiego Świecznika panuje nienawiść do Niedokończonych, którzy muszą uciekać i ukrywać się. Trwają prześladowania zakochanych w sobie Ramo i Claire. Nasi bohaterowie postanawiają odnaleźć malarza, by skłonić go do dokończenia dzieła. Pełna przygód wyprawa prowadzi ich w świat innych obrazów oraz do malarskiej pracowni.
    Francuska animacja jest fascynującym dziełem dla każdego widza. Najmłodszych zainteresuje rzecz jasna fabuła, wartko opowiedziana historia jako swoisty film drogi. Z nieco starszymi uczniami można podjąć wątek autotematyzmu „Obrazu”. Pomysł, aby malowane postacie miały swoją świadomość i własne życie, pokazuje proces twórczy z bardzo oryginalnej perspektywy. Dlaczego malarz nie skończył swojej pracy? Każdy świat ma swoje granice, które staramy się poznać i przekroczyć. Lola opuszczając swój obraz idzie po ramie, spada z niej i zawisa na gwoździu w pracowni. Bohaterowie wnikają do rzeczywistości innych płócien. Przykład malarstwa batalistycznego jako jeden z epizodów wędrówki jest jednocześnie antywojennym protestem przeciwko militaryzmowi. Dlaczego dobosz Magenta decyduje się na dezercję? W jaki sposób udało się uciec żołnierzom? Przemalowanie mundurów obu wrogich armii wprowadza nie tylko chaos, ale symbolicznie ujmuje istotę wojny. Rozmawiając o tym filmie można na pewno poszerzyć wiedzę uczniów na temat malarstwa . Autoportret malarza jest potrzebny naszym bohaterom, by dowiedzieć się, jak wygląda. Akt z piękną Garance został skwitowany przez namalowaną modelkę: „wziął pędzel i mnie rozebrał”. Śmierć goni Quilla po schodach z obrazu Eschera „Relativity”. Cytaty z Chagalla, Gauguina i innych można odkryć przed widzami i w klasie pokazać oryginały, które wykorzystali twórcy filmu. Prócz atrakcyjnej historii głównych bohaterów animacja dostarcza jednocześnie wiele pięknych scen o życiu, miłości, przemijaniu i samotności twórcy. Czy Ramo i Claire przeżyją czarną egzekucję? W jaki sposób Quill uratował swego przyjaciela zadeptanego na śmierć przez Dokończonych? Jego zmartwychwstanie – bo można namalować dobroć! – jest wspaniałym manifestem na rzecz sztuki i jej potęgi. To dzięki niej poznajemy ludzką naturę, jej dobrą i ciemną stronę, to ona, tworząc takie postacie jak kostucha z kosą lub arlekin, mówi o naszych lękach i nadziejach. Końcowa sekwencja filmu współistnienia dwóch rzeczywistości – malarza i jego postaci – poddaje w wątpliwość, kto jest najważniejszy. Lola mówi do twórcy: „chcę wiedzieć, kto pana namalował?”. Jest to pytanie o Boga i nie ma na nie gotowej odpowiedzi. Zostają różne obrazy.

Seanse

Data, godzina Miejsce
  • śr., 2012-12-05 12:00
Multikino 51